Poniżej przedstawiamy najczęściej zadawane przez użytkowników pytania dotyczące programu mMedica wraz z odpowiedziami. Jeśli chcielibyście Państwo zadać inne pytanie lub zgłosić problem związany z programem mMedica zapraszamy do naszego Centrum Obsługi Klienta.

Instalacja i konfiguracja aplikacji

Do prawidłowego rozliczania za pomocą JGP w AOS należy:
1. Zaktualizować system do wersji 2.5.6 – plik instalatora został opublikowany na stronie portalu Centrum
Zarządzania Licencjami mMedica w sekcji mMedica -> Pobierz mMedica
(http://www.mmedica.asseco.pl/MMEDICA.PORTAL/Download.aspx)
2. Zaimportować charakterystykę JGP dla grupera AOS – plik ten został udostępniony przez nas wraz z
publikacja nowej wersji aplikacji na ww stronie internetowej.
3. Zaimportować aktualizacje słownika ICD9 publikowana przez NFZ. Plik ten jest udostępniony przez NFZ na
stronie http://slowniki.nfz.gov.pl.
4. Zaimportować aktualna umowę z NFZ (plik UMX) na świadczenia w rodzaju 02 (AOS).

Sposób ewidencji danych w aplikacji mMedica ilustruje poniższa instrukcja:
JGP w AOS - instrukcja konfiguracji i obslugi funkcji grupera

Aktualizacja stacji roboczej odbywa się za pomocą pełnego instalatora tak jak dotychczas jednak w tym przypadku należy poprzedzić to usunięciem aplikacji mMedica (szczegółowo zostało opisane w instrukcji). Nowe instalacje przeprowadzamy za pomocą pełnego instalatora.

Przed przystąpieniem do aktualizacji wymagane jest wykonanie kopii zapasowej. Aktualizacja do PostgreSQL 9.0 możliwa jest wyłącznie z wersji 2.5.8.2 systemu mMedica. W przypadku posiadania baz PostgreSQL 8.2 niezwiązanych z aplikacja mMedica, przed aktualizacja należy usunąć je z serwera (migracja serwera z takimi bazami nie będzie możliwa).

Proces migracji do wersji 9.0 może potrwać od kilkunastu minut nawet do kliku godzin, jest to uzależnione od wielkości i liczby bazy danych zainstalowanych na danym stanowisku.

Po prawidłowo przeprowadzonej migracji zalecane jest wykonanie kopii zapasowej bazy danych, gdyż nie będzie możliwe odtworzenie bazy danych z kopii zapasowej wykonanej w wersji niższej niż 3.0.0.0

Proces migracji został opisany w instrukcji instalacji zamieszczonej poniżej.
Link do instrukcji:
mM-Instalacja.pdf

W aplikacji mMedica od wersji 3.2.6 udostępniono parametr SCIEZKA_PLIKOW_APL przeznaczony dla świadczeniodawców posiadających instalacje wielostanowiskowe. Parametr ten służy do automatycznej aktualizacji aplikacji mMedica na stacjach roboczych, po wykonaniu aktualizacji na serwerze.
Aby skorzystać z tego parametru należy:
1. Na serwerze udostępnić katalog z instalacją mMedica (np. C:\Program Files\ASSECO\mMedica) w sieci tak aby był on dostępny dla wszystkich stacji roboczych.
2. W sekcji "Zarządzanie -> Konfiguracja -> Parametry konfiguracyjne" dla parametru SCIEZKA_PLIKOW_APL przypisać jako wartość, ścieżkę do udostępnionego zasobu (np. \\SERWER1\Udostepnioy_folder)
Po zatwierdzeniu zmian i ponownym zalogowaniu do aplikacji, nastąpi automatyczna aktualizacja plików na każdej stacji roboczej.

Tak. Ponadto w przypadku programu mMedica nie ma potrzeby wykonywania wielu pełnych instalacji programu. Aby rozliczać większą ilość świadczeniodawców na jednym komputerze, wystarczy jedna instalacja programu oraz odpowiednia ilość baz danych, w których przechowywane są dane dla poszczególnych świadczeniodawców.

Ograniczenia wersji demonstracyjnej, polegają na tym, ze:
- można wprowadzić maksymalnie 30 pacjentów,
- nie można dokonywać migracji danych,
- nie można się rozliczać z NFZ,
Wersja służy do zapoznania się z funkcjami oraz interfejsem nowej aplikacji.

Obie wersje instalatora, dostępne na naszych stronach, są równie proste i wygodne. Obie maja taki sam interfejs użytkownika. Różnica polega na tym, ze w przypadku instalatora internetowego, pobiera on z sieci Internet jedynie te fragmenty, które sa potrzebne do zainstalowania aplikacji zgodnie z opcjami, jakie wybrał użytkownik w instalatorze. Instalator pełny natomiast zawiera wszystkie składniki, niezależnie od dokonanego wyboru (czyli generalnie jest większy od sumy składników pobranych z sieci przez instalator internetowy). Oczywiście podczas użycia instalatora internetowego konieczne jest połączenie z siecią Internet przez cały czas trwania instalacji. W przypadku użycia instalatora pełnego, taka potrzeba nie istnieje.

Sposób instalacji i konfiguracji czytników SCR-3310/3311 w aplikacji mMedica w wersji 2.5.7 ilustruje poniższa instrukcja:
Instalacja i konfiguracja czytników kart chipowych dla woj slaskiego.

Pliki instalacyjne czytników SCR-3310/3311 :
Pliki instalacyjne czytników SCR-3310/3311.

Microsoft .NET Framework 3.5 Service pack 1
Microsoft .NET Framework 3.5 Service pack 1.

Microsoft .NET Framework 4
Microsoft .NET Framework 4.

Plik RegOW12KPW.bat umożliwiający rejestracje biblioteki: OW12-KP-W.dll do obsługi czytników: SCR-3310/3311
RegOW12KPW.bat.

Automatyczne wykonanie kopii zapasowej realizowane jest poprzez: „Dodanie zadania” do harmonogramu zaplanowanych czynności w systemie Windows. Zestawienie czynności jakie maja zostać wykonane przez system operacyjny można zobaczyć poprzez przejście do elementów: „Zaplanowane zadania” po ścieżce:
Ikona Start-> Programy-> Akcesoria -> Narzedzia Systemowe-> Zaplanowane Zadania

Przykładowy widok okna:
Widok zawartosci okna: Zaplanowane Zadania

Aplikacja mMedica dodaje „zadanie wykonania kopii” do harmonogramu „Zaplanowanych zadań” w momencie, gdy uzytkownik zdefiniuje pola:
a) Częstotliwość wykonywania kopii zapasowych:
b) Godzina, od której maja być wykonywane kopie:
Znajdujące się w aplikacji w miejscu:
Zarządzanie-> Konfiguracja-> Konfigurator, sekcja Kopia Zapasowa.

Mogą zaistnieć sytuacje w których system Windows nie uruchomi: Zadania wykonania kopii mMedica” co zostanie zasygnalizowane komunikatem:
„ (…)od dłuższego czasu nie udało się wykonać kopii bazy(…)”
przy logowaniu się do aplikacji.

W przypadku wystąpienia takiej sytuacji należy zweryfikować ustawienia zadania:
1. Ikona Start-> Programy-> Akcesoria -> Narzędzia Systemowe-> Zaplanowane Zadania
2. Zaznaczyć ikonę „zadania wykonania kopii” dla mMedica (ikona mmBackupMMEDICA)
3. Wybrać zakres Właściwości, który wyświetli szczegółowe informacje jak na screenie:

Wlasciwosci/Ustawienia zaplanowanego zadania

gdzie wartość w polu: "Uruchom jako" określa konto użytkownika Uruchom jako
(kontekst użytkownika), na którym działa zadanie. Dla konta systemowego prawidłowymi wartościami są "", "ZARZADZANIE NT\SYSTEM" lub "SYSTEM". Aplikacja wykorzystuje konto "ZARZADZANIE NT\SYSTEM", jednakże nie zawsze pozwala ono na wykonanie „zadania kopii”, dlatego użytkownik musi wykorzystywać własne konta do uruchamiania zadań, którego ustawienia przedstawia screen zamieszczony poniżej:

Indywidualne ustawienia zadania

Wartość w polu: "Uruchom jako" będzie odpowiadała użytkownikowi jaki jest wykorzystywany do logowania w systemie Windows. Wybranie przycisku OK spowoduje pojawienie się komunikatu o podanie hasła dla tego użytkownika.

Podanie hasła i zapisanie wszystkich zmian umożliwi wykorzystywanie automatycznej kopii zapasowej.


Jeśli zadanie kopii się nie wykonuje można skorzystać z porad opublikowanych przez firmę Microsoft, producenta systemu operacyjnego:
Jak rozwiazywac problemy z zaplanowanymi zadaniami w systemach Windows

W aplikacji mMedica 2.5.6 został zaimplementowany mechanizm umożliwiający przesyłanie do lokalizacji rozproszonych informacji o deklaracjach, ich statusie oraz wyniku weryfikacji przekazanej przez OWNFZ. Operacje jakie należy wykonać w celu konfiguracji aplikacji zostały opisane w instrukcji znajdującej się w linku poniżej:
Instrukcja konfiguracji "Migracji pacjentów i deklaracji” poprzez poczte elektroniczna.

"
Oprócz kroków opisanych w instrukcji instalatora mMedica może być konieczne wykonanie dodatkowych kroków konfiguracyjnych.

Jeżeli przy logowaniu do mMedica pojawia się błąd związany z funkcjami pg_file_read oraz pg_file_length oznacza to, ze wymagane jest zainstalowanie dodatku "adminpack", analogicznie jak przy instalacji bazy PostgreSQL w systemie Windows Vista, gdzie baza jest instalowana niezależnie od mMedica.

Aby zainstalować dodatek adminpack przykładowo w dystrybucji Ubuntu wystarczy wykonać kolejno polecenia:
#apt-get install postgresql-contrib
#sudo su postgres -c psql

W innych dystrybucjach instalacja jest analogiczna, chociaż wymagany pakiet postgresql-contrib może mieć inna nazwę, podobnie jak ścieżka do dodatku adminpack (/usr/share/postgresql/8.2/contrib/adminpack.sql).


Może się zdarzyć również sytuacja, gdy konfiguracja serwera postgresql jest trzymana w katalogu innym niż katalog z bazami danych (data). Wtedy pojawi się problem odczytu pliku konfiguracyjnego przy logowaniu do mMedica objawiający się komunikatem "absolute path not allowed".

Rozwiązaniem jest zmiana w konfiguracji serwera postgresql.conf ścieżki do pliku pg_hba.conf (parametr hba_file) na katalog z klastrem bazy danych (zwykle ""/var/lib/postgresql/8.2/data"") oraz przeniesienie wspomnianego pliku z oryginalnej lokalizacji (zwykle ""/etc/postgresql/8.2/data"") do katalogu z klastrem bazy.


Takie operacje rozwiążą problem łączenia się do bazy danych lokalnie, jednak serwer PostgreSQL może wymagać dodatkowo zarejestrowania dodatku adminpack również przy połaczeniu zdalnym czyli z innego komputera dostępnego w sieci, w której jest serwer.

Aby zainstalować dodatek adminpack zdalnie, wystarczy po zalogowaniu się zdalnie do bazy jako użytkownik postgres używając znanego sobie hasła wykonać skrypt adminpack.sql pobrany wcześniej z serwera. Można tego dokonać z linii poleceń w Windows, gdy na komputerze jest zainstalowana baza PostgreSQL:

psql -h 192.168.0.1 -U postgres

Instalacja zdalna dodatku jako użytkownik postgres jest jednorazowa i wystarczy, aby każdy użytkownik bazy mMedica mógł zalogować się do bazy.


Instalacja serwera PostgreSQL na systemach Linux

W linku poniżej została zamieszczona szczegółowa instrukcja postępowania jak skonfigurować aplikacje mMedica do korzystania z funkcjonalności: Ratownictwo Medyczne.

Konfiguracja mMedica dla zakresu: Ratownictwo.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies, zapisywane na urządzeniu użytkownika, w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika, ewentualnego logowania i podtrzymania sesji (tam, gdzie jest to wymagane) oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

×