Sposób wykorzystania mMedica do minimalizowania skutków zdarzeń takich jak objęcie jednostki medycznej kwarantanną.
Objęcie jednostki medycznej kwarantanną może ograniczyć lub całkowicie uniemożliwić fizyczny dostęp do części pomieszczeń lub nawet całego budynku. W skrajnym przypadku może nie być dostępu do danych medycznych pacjentów, co może znacznie utrudnić kontynuację ich leczenia.
Sposób wykorzystania mMedica do minimalizowania skutków takich zdarzeń zależy od wersji jaka jest wykorzystywana. We wszystkich przypadkach należy przestrzegać obowiązującej w jednostce polityki bezpieczeństwa.
Lokalna instalacja jednostanowiskowa.
Takie rozwiązanie stosowane jest najczęściej w przypadku praktyk indywidualnych. Program i baza danych znajdują się na jednym komputerze (często jest to laptop). Umożliwia to łatwe przeniesienie komputera do innej lokalizacji i zachowanie dostępu do danych pacjenta a nawet kontynuację realizacji świadczeń.
Lokalna instalacja wielostanowiskowa.
Dotyczy większych jednostek o bardziej rozbudowanej strukturze. W takich przypadkach absolutne minimum, to zapewnienie dostępu do danych pacjentów w sytuacji, jeżeli zajdzie konieczność udostępnienia historii choroby.
eKopia w Chmurze Asseco.
Jeżeli kopia zapasowa jest regularnie składowana przy wykorzystaniu usługi eKopia, to co najmniej jedna osoba personelu posiadająca uprawnienia umożliwiające dostęp do danych medycznych powinna posiadać klucz dostępu do eKopia. Umożliwia to odtworzenie bazy i uzyskanie dostępu do danych z dowolnego miejsca, o ile jest zapewniony dostęp do Internetu. Zalecane jest używanie bazy w trybie „tylko do odczytu”, a przeciwnym razie należy pamiętać o aktualizacji bazy na serwerze głównym.
Dane są przechowywane wyłącznie na serwerze zlokalizowanym w jednostce.
Najprostszą metodą jest wykonanie kopi bazy danych na nośniku zewnętrznym (dysk USB, pendrive) i zabezpieczenie kopii poza siedzibą jednostki z uwzględnieniem zasad polityki bezpieczeństwa.
Alternatywnym rozwiązaniem jest zapewnienie zdalnego dostępu do komputera znajdującego się w siedzibie jednostki.
- Wymagane jest pozostawienie włączonego serwera na którym znajduje się baza danych.
- Dodatkowo należy pozostawić włączoną jedną stację roboczą z zainstalowaną aplikacją mMedica. Na tej stacji musi być zainstalowane i uruchomione oprogramowanie umożliwiające zdalny dostęp.
- Co najmniej jedna osoba personelu posiadająca uprawnienia dostępu do danych medycznych, powinna posiadać hasła umożliwiające uzyskanie zdalnego dostępu do komputera, oraz zalogowanie się w aplikacji mMedica.
- Pamiętać należy o wyłączeniu wszelkich funkcji odpowiedzialnych za automatyczne wyłączanie systemu lub jego hibernację.
mMedica przez Internet.
W przypadku korzystania ze zdalnego dostępu do mMedica nie są konieczne żadne dodatkowe działania. Wystarczy dostęp do sieci Internet i można korzystać z pełnej funkcjonalności systemu mMedica.